Studenții s-au baricadat în amfiteatre

Publicat: 06 Mai 2015

amfiteatru-studentiStudenții din mai multe universități s-au "baricadat" în amfiteatre, dezbat problemele sistemului universitar românesc și refuză să părăsească universitățile până când revendicările lor nu vor fi acceptate, afirmă Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România într-un comunicat remis marți presei.
Potrivit ANOSR, sunt ocupate de organizații studențești

Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Maritimă din Constanța și Universitatea "Dunărea de Jos" din Galați. Astfel de gesturi, foarte probabil, vor fi urmate și în alte centre universitare. La fel ca și până acum, în Pitești nu se aude nimic. Mișcarea studențească în Pitești, cu o universitate de stat și una privată, plus alte filiale ale mai multor universități din țară, este moartă și îngropată de ceva vreme. Tinerii mai activi fie fac jocuri politice, fie, cu mici excepții în care sunt implicați în proiecte gen ONG (exemplul AIESEC). Restul, marea majoritatea, s-a baricadat și ea. Probabil în pub-uri.

"Studenții s-au baricadat în amfiteatre, dezbat problemele sistemului universitar românesc și refuză să părăsească universitățile până când revendicările lor nu vor fi acceptate. ANOSR face apel la studenții din toată țara să se alăture mișcărilor de occupy începute azi în cele 3 universități, pregătind în acest moment acțiuni similare în alte centre din țară", se arată în comunicat.

Studenții sunt nemulțumiți de faptul că opiniile lor "nu mai sunt ascultate în universități", că subfinanțarea educației a produs "efecte catastrofale" asupra calității și relevanței studiilor universitare și că taxele din universități au devenit "insuportabile" pentru studenți, rata de abandon universitar ajungând la 40%, arată Alianța.

Revendicările studenţilor:

- Creşterea finanţării educaţiei şi asumarea reală de către Parlamentul şi Guvernul României a alocării a 6% din PIB pentru Educaţie, aşa cum prevede legea;
- Includerea studenţilor în proporţie de 25% din electori în alegerea rectorilor, a decanilor şi includerea acestora în aceeaşi proporţie în Consiliile Departamentelor din facultăţi
– locul în care se iau decizii cu privire la curricula şi planurile de învăţământ; - Creşterea investiţiilor în servicii pentru studenţi: creşterea burselor, în special a burselor sociale, investiţii în construcţii de noi cămine şi cantine şi investiţii în repararea şi modernizarea celor existente;
- Implementarea reală a unui învăţământ centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori a unor cursuri prăfuite de timp, ci cei care creează medii de învăţare pentru studenţi pentru ca aceştia să dobândească abilităţi şi competenţe, învăţând cum să folosescă informaţiile de la curs, nu doar să le reproducă;
- Reforma curriculară din universităţi, pentru a face programele de învăţământ relevante pentru piaţa muncii şi pentru nevoile şi interesele studenţilor de azi;
- Implicarea studenţilor în toate procesele de asiguare a calităţii, la nivel intern şi extern, atât la evaluari ale instituţiilor de învăţământ superior, cât şi în evaluări ale programelor de studii;
- Respectarea de către universităţi şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a „Statutului Studentului", care conţine toate drepturile şi obligaţiile studenţilor, şi depunerea de eforturi pentru sancţionarea universităţilor care încalcă flagrant drepturile studenţilor;
- Respectarea dreptului la liberă exprimare a studenţilor de către universităţi şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, prin asumarea rolului de cultivator al spiritului critic în rândul noilor generaţii, în contextul în care tot mai mulţi studenţi care au curajul să spună problemele din universităţi sau mediul universitar românesc sunt sancţionaţi.
Astfel de mișcări de protestau fost organizate, recent și în Europa. Studenții din Londra au ocupat și ei mai multe clădiri ale universităților londoneze pentru a le fi ascultate solicitările.

Share
Joomla SEF URLs by Artio

Curs valutar